درخت ذهن من

...فکرهایی که واسم پیش میان و در ذهن من شاخه می‌گیرن

درخت ذهن من

...فکرهایی که واسم پیش میان و در ذهن من شاخه می‌گیرن

چرا خیلی از بچّه‌ها از ریاضی خوششان نمی‌آید؟

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۱، ۰۱:۰۵ ق.ظ

اگر از بچّه‌ها بپرسید که در چه درسی ضعیف هستید، عموماً می‌گویند ریاضی.

یا اگر از بچّه‌ها بپرسید که از چه درسی خوشتان نمی‌آید، باز هم عموماً می‌گویند ریاضی.

هرچند این‌ها برای همه‌ی افراد محسوب نمی‌شود و خیلی‌ها(از جمله خود من!) از این درس خوششان می‌آید و حل کردن مسأله‌های ریاضی را دوست دارند، امّا اکثر بچّه‌ها، با ریاضی مشکلات زیادی دارن و ... خودتون می‌دونید!

حالا می‌خوام هم نظرمو بگم که چرا عمدتاً بچّه‌ها با همچین مشکلی رو به رو می‌شن، و هم این که یه راه کار پیش‌نهاد کنم...

به نظرم مشکل در حل مسائل گوناگون ریاضی، اینه که دانش آموزان از همون اوّل تحصیلشون، قشنگ روی مسائل فکر نمی‌کنن. یعنی چی؟

یعنی این که دانش آموز ابتدایی می‌ره مدرسه، اون‌جا معلّم یه مسأله طرح می‌کنه، تازه وقتی یکی دوتا حل کردن، می‌آد جوابشو می‌گه، اون دانش آموزی که حتّی نرسید مسأله رو درست و حسابی بخونه، اولّاً از این که خودش به جواب مسأله برسه و طعم شیرینشو حس کنه، جواب رو داخل دفترش یادداشت می‌کنه، بعدش تشریف می‌بره خونه، اون‌جا می‌شینه روی "جواب مسأله" فکر می‌کنه، به خیال خودش همه چی رو فهمیده...

فرداش که این دانش آموز می‌ره مدرسه ریاضی امتحان بده، صورت مسأله کم‌ترش می‌شه بیش‌تر، و این‌جاست که دانش آموز هنگ می‌کنه! در نتیجه نمره‌ی بدی از امتحان می‌گیره و خاطره‌ی ناخوشی از ریاضی براش به جا می‌ذاره...!

البتّه باز خیلی‌ها دبستان قسر در می‌رن، امّا راهنمایی و دبیرستان دیگه دخلشون اومده!!

عوامل فقط به این مورد بند نمی‌شوند و استعداد و پشتکار دانش آموز نیز در این جا مهّم است. این که دانش آموز فکر کند جواب سؤال‌های ریاضی ناخودآگاه از آسمان بر سر او نازل نمی‌شوند و بداند که باید برای حلّ مسأله از فکر خود استفاده کند و راه حل‌هایی که به ذهنش می‌رسند را یادداشت کند، با آن‌ها بازی کند تا این که بالاخره جواب را به دست آورد هم اهمّیّت خاص خودش را دارد، که به خصوص در دبیرستان و دانشگاه بیش‌تر آشکار می‌شود(به دلیل پیچیده‌تر بودن مسائل).

حالا اگه معلّم محترم می‌ذاشت همه‌ی بچّه‌ها خوب روی مسأله فکر کنن و هر چند جوابش رو به دست نیاوردن، امّا آماده‌ی یک تلنگر شدن تا به جواب برسن، شرایط مطمئناً تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کرد و حدّاقل اون شاگرد کمی تفکّر در ریاضی رو احساس می‌کرد.

 

در کل مهم اینه که ما موقعی که با یک مسأله‌ی ریاضی رو به رو می‌شیم، سطحی ازش نگذریم و با استفاده از فرمول حلّش نکنیم. بلکه با دل باز و علاقه مسأله رو بخونیم، به عمقش پی ببریم، و با استفاده از فرمول‌هایی که فهمیده‌ایم، حلّش کنیم.

حتّی اگر دانش آموز دبیرستان هستین و بعضی از مباحث پایه را یاد نگرفته‌اید، پی آن را بگیرید که هر وقت ماهی رو از آب بگیری تازه‌ست. به هیچ وجه در این باره خجالت نکشید که مثلاً دارید کتاب سه سال پیش رو می‌خونید. مطمئن باشید که به هیچ وجه چیزی شبیه این غیرعادّی نیست، زیرا که برای شما اتّفاق افتاده است!

پس به امید این که ریاضی را درسی شیرین و دوست داشتنی بدانیم، دفعه‌ی بعدی که با یک مسأله‌ی ریاضی مواجه شدید، نگران حلّ آن و گرفتن نمره‌اش نباشید، بلکه راه تفکّر در آن را بیاموزید و یک بار برای همیشه جواب آن سؤال و صد سؤال شبیه به آن را در حافظه‌ی خود حک کنید.

 

در پایان از دوست خوبم، آقای حسین ایمانی، که توانستند با پیش‌نهادشان به زیبایی این مطلب اضافه کنند تشکّر می‌کنم.

 

پدرام شاکری نوا

چهارم آبان ماه سال هزار و سیصد و نود و یک خورشیدی

باز بینی شده در هیژدهم آبان ماه سال هزار و سیصد و نود و یک خورشیدی

 

خواستار پیش‌نهادهای شما عزیزان هستم.

  • ۹۱/۰۸/۰۴
  • ۴۱۴۹ نمایش
  • پدرام شاکری نوا

تفکّر بهتر از تکرار

نظرات (۱۶)

khaili ghashang neveshti amma be nazar man hame chiz be yek masale koochik doran ebtedaee bar nemigarde va be esteadad va poshtkare fard ham khail rabt dare

 

پاسخ:
سلام حسین جان،
ممنون از نظرت، اصلاحات مورد نظر رو انجام دادم. باز هم اگه ایرادی دیدی دریغ نکن.
ممنونم که نظرم واست مهم بود و اصلاحات رو انجام دادیو اسمی هم از من بردی  به نطر من متنت(مثل خودت) هیچ عیبی نداره.
پاسخ:
خواهش می‌کنم، نظر لطفته.
kasaE k riazishon khob nist!
nemitonan zist ro be khobi dark konan

پاسخ:
هاع؟!

اِ  اِ   اِ   ....    داداشت  زیست رو به رخ کشیده ها...!

مرسی خیلی قشنگ بود حکایت خودمه
پاسخ:
خواهش می‌کنم، مطمئن باشید می‌تونید جبران کنید :)
من چل سالمه ولی از بچگی با ریاضی مشکل داشتم ولی دوست دارم از اول شروع کنم !
پاسخ:
هر وقت ماهی رو از آب بگیرید تازه‌ست!
سلام.
ممنون از پستتون.
شما این مطلب رو با پیش فرض ضعیف بودن توی درس ریاضی نوشتید. در حالیکه من توی درس ریاضی مشکلی ندارم و همیشه نمراتم بالا بوده اما با این حال ریاضی رو دوست ندارم. راهکار ما چیه!
ضمنا پایین هر مطلب تاریخ نگارشش میاد و نیازی نیست از اون عبارت های طولانی برای نوشتن تاریخ استفاده کنید.
"هیژدهم" هم غلطه. درستش "هجدهم" هست.
پاسخ:
سلام دوست عزیز.
هیژدهم که می‌نویسم صرفن برای حمایت از فارسیه :)
ببینید، اصولن کسایی که از ریاضی خوش‌شون نمیاد به این خاطره که به معنای واقعی واسش وقت نذاشتن و در نتیجه خوب درکش نکردن. مثلن بین رفیقای خودم این جور آدم‌ها رو سراغ دارم که نمرات ریاضی‌شون خیلی خوبه (20)، ولی وقتی صحبت از ریاضی می‌شه حرف‌هایی می‌زنن که تنها نشان از بی‌سوادی‌شونه... به شما پیش‌نهاد می‌کنم از کتاب و متن‌هایی که ریاضی رو مفهومی (و نه به شکل کتاب‌های درسی) توضیح می‌دن استفاده کنید. از کتاب‌های المپیاد گرفته تا مقاله‌های فراوان و زیبایی که در اینترنت پیدا می‌شن. مثلن اگه انگلیسیت خوب باشه می‌تونی سری به این سایت بزنی: Ken Ward's Mathematics Pages -- "مثلن" داخل همین سایت می‌تونی به شکل خیلی کاربردی یاد بگیری جمع مربع‌های اعداد 1 تا n چه جوری به دست می‌آد (لینک) و فرمول‌های مشابه‌ش رو چه شکلی می‌شه به دست اورد. خودم به شخصه خیلی باهاش حال کردم! ;-)
در آخر، همین که اگه خوب واسش وقت بذاری و کار کنی (در حدی که بتونی به یکی دیگه تدریسش کنی) مطمئنن باش که عاشق ریاضی می‌شی!
من این قدر از ریاضی بدم می یاد که سر کلاس مثل مرده ها می شم
مطالبت خیلی خوب بود ممنون
پاسخ:
به پاسخی که برای "علی" (نفر بالایی) داده شد مراجعه کنید.
اونقدری که از درس ریاضی بدم میاد از دشمنم بدم نمیاد
پاسخ:
:|
خیلی ممنون ولی فقط به خاطر یک بای نمره ی بد هم باشه
پاسخ:
خواهش می‌کنم، ولی ... ؟
من شخصا از ریاضی خوشم نمیاد اما نمرات خوبی توی این درس می گیرم

اما بعضی وقت ها قضیه بر عکس می شود!

پی کار کنم؟
پاسخ:
سعی کنید با ریاضی بازی کنید، سؤالا رو کمی تغییر بدید و دوباره پاسخ بدید. حتی برای بعضی مباحث، خودتون سؤال جدید طرح کنید و جواب بدید... انشالله که مفید باشه.
من عاشق ریا ضیم همیشه با نمره های خیلی خوبی هم مواجه می شم برای تحقیق و پژو هش از نظرات دوستان هم استفاده کردم ممنون
حااالم ازش بهم میخوره یه درسی که هیچ وقت به درد نمیخوره هیچ وقت
پاسخ:
خب درسته؛ ریاضیاتی که در حال حاضر در دبیرستان‌های ما تدریس می‌شه کاربرد خاصی در امور روزمره‌ی ما نداره، اما خب کاربرد ریاضی در کارهای صنعتی و به طور کلی امور مربوط به رشته‌های ریاضی قابل انکار نیست. حتی در سایر رشته‌ها هم کم و بیش کاربرد ریاضی مشهوده. برای مثال برای تبیین پدیده‌های طبیعی کم‌تر پیش میاد که از ریاضی استفاده‌ای نشه.
این که میگید کسی که ریاضی دوست نداشته باشه نمیتونه زیست رو درک کنه کاملا اشتباهه من سمپاد درس میخونم اما همیشه نمره ریاصیم زیر 16 و حالم ازش بهم میخوره(در حدی که هنگام خوندن خودکار از دستم پرت میشه و پلکم هم میپره!!) ولی دو سال پیش مدال نقره المپیاد زیست اوردم!! میخوام بگم که ریاضی باید نابود بشه!!!
پاسخ:
میشه دقیق‌تر بگید منظورتون از "ریاضی" تو جمله‌ی آخرتون چیه؟
آخه اگه کل ریاضی منظورتونه، تمام اعداد رو هم شامل میشه. یه لحظه زندگی رو بدون اعداد تصور کن: صبح از خواب پا میشی، ساعت چنده؟؟ ساعت "کمی پس از طلوع خورشیده"!! بعدش میری نون بخری، شاطر میگه کمی پول بده!! "کمی" ینی چه قدر آخه؟! و ...
متاسفانه اون دیدی که شما نسبت به ریاضی میگین (با لذت خوندن)رو من هنوزم درک نکردم چون معلمای ما دقیقا مثل معلمای ابتدایی که شما میگیم مسئلرو گفته یا نگفته میگن و رد میشن بعد تو امتحان میارن میگن مشابهش حل شده واسه این وچند علت مختلف که مقصر اونا خودمم نمیزاره ریاضی رو دوس داشته باشم ....حیف
پاسخ:
متأسّفانه سیستم آموزشی به شکل گسترده در سطح جهان و به طور آشکارا ایرادهای بزرگی رو داره. انشالله که کم‌کم این مشکلات برطرف بشن. تا اون موقع کاری که ما می‌تونیم بکنیم اینه که وقت بیشتری برای درس‌ها صرف کنیم و تلاش بیشتری به کار بگیریم.
من ریاضی رو دوست دارم هر چه قدر هم بیشتر برای ریاضی تلاش میکنم بد تر میشه ریاضیم یعنی نم ره هام بدمیشه ولی مزلب خود درس رو میفهمم واقعا خسته شدم نمیدونم دیگه باید چی کار کنم از ریاضی دیگه بدم اومده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.